jaarverslag 2016/ 2017

Het seizoen 2016/2017 stond in het teken van het 90-jarig bestaand van onze vereniging. WIA is opgericht in 1927 en zo’n mijlpaal mag natuurlijk niet ongemerkt voorbijgaan. Daarnaast deed dit seizoen ook het digitale wedstrijdformulier zijn intrede en steeg het aantal teams naar in totaal 32.

Digitaal wedstrijdformulier

Bij de start van dit seizoen werd het papieren wedstrijdformulier met de verschillende doorslagen afgeschaft en vervangen door een nieuwe wedstrijdapp. In deze app staan alle spelers per team geregistreerd en kan de aanvoerder per wedstrijd de meevoetballende spelers aangeven. Ook de tegenstander doet dit en vervolgens controleert de scheidsrechter voor de wedstrijd alle spelers en voert hij na de wedstrijd de eindstand in plus eventuele bijzonderheden. Met één druk op de knop is de uitslag doorgegeven en de stand bijgewerkt.

Voor de start van het seizoen hebben we een voorlichtingsavond georganiseerd waarin zeer veel aanvoerders van verschillende teams aanwezig waren en waarin uitleg gegeven werd en vragen gesteld konden worden. Hoewel voor sommigen nog wat onwennig is de ingebruikname van het digitale wedstrijdformulier soepel verlopen en kan gesteld worden dat deze een enorme vereenvoudiging is ten opzichte van de enorme papieren rompslomp in het verleden. Nooit meer een formulier dat zoek is, geen formulieren meer afgeven of per post versturen, geen onleesbare kopieën meer, geen boetes meer voor het niet tijdig inleveren etc. Voor alle aanvoerders en voor onze secretaris een enorme verbetering!

Voetbal

Voor het seizoen 2016/2017 schreef WIA in totaal 32 teams in. Van de bestaande teams stopten er 2, 4 nieuwe teams melden zich aan. Met de 32 teams is WIA de grootste zaalvoetbalvereniging van Rotterdam (en de 5e van Nederland). Het ooit zo kleine clubje WIA is uitgegroeid tot een van de grootste zaalvoetbalverenigingen van het land!

Van de 32 teams werden uiteindelijk 5 kampioen (WIA 6-10-24-28-H1).

H1 en Wia 24 bereikte de halve finale van het bekertoernooi, maar verloren.

Het vorig jaar gestarte jeugd-school-voetbal werd na slechts één seizoen reeds gestopt. Het organiserende Rotterdam Topsupport besloot de opzet te veranderen en de medewerking van de clubs te centreren bij TPP. De WIA-trainers en organisatie (Patrick Verkaik) werden daarbij bedankt voor alle inspanningen.

Veel teams betekent echter ook veel werk. Voor onze secretaris Henk Scheenjes veel spelers inschrijven en veel wedstrijdzaken zoals rode kaarten, niet opkomen, boetes, Onze scheidsrechters coördinator Younes Chiadmi moest dit seizoen voor maar liefst 161 wedstrijden scheidsrechters regelen, En onze spelersmakelaar Kishen Shekiel moest voor 32 teams de gaten opvullen indien er teams met te weinig spelers waren. Penningmeester Theo van Tienhoven moest niet alleen zorgen dat alle contributie tijdig geïnd werd maar ook dat alle boetes lopende het seizoen door de teams betaald werden. Kortom veel teams betekent dat veel mensen achter de schermen druk bezig zijn om alles in goede banen te leiden. Gelukkig heeft WIA voldoende mensen die onze vereniging een warm hart toedragen en zorgen dat iedereen elke week zijn wedstrijd kan spelen.

Financiën

Omdat de KNVB in seizoen 2016/2017 een financiële meevaller had hebben alle voetbalverenigingen voor dat seizoen een bepaald bedrag als korting gehad op de doorberekende kosten. Voor WIA scheelde dit ongeveer € 5.900. Doordat we dus minder af hoefden te dragen aan de KNVB, kwam ons resultaat gunstiger uit.

Ook hebben we in het seizoen van 2016/2017 ons 90-jarige jubileum gevierd. Dit bracht natuurlijk kosten met zich mee, maar door de bereidwillige medewerking van o.a. XerxesDZB en veel vrijwilligers (en geluk dat het niet regende zodat we geen partytenten hoefden te huren) kwamen de kosten van dit jubileum uiteindelijk uit op slechts € 105. Het was dus een prima geslaagde dag tegen zeer lage kosten.

Zonder de meevaller van de KNVB hielden we uiteindelijk aan het einde van seizoen € 250 over, als je de inkomsten van de contributie afzet tegen de diverse uitgaven die gedaan moeten worden om een zaalvoetbalvereniging draaiende te houden. Al met al dus een prima resultaat om een seizoen mee af te sluiten.

Helaas zal de KNVB voor het huidige seizoen 2017/2018 waarschijnlijk niet weer zo vrijgevig zijn (het is in ieder geval de afgelopen jaren nooit eerder voorgekomen dat de KNVB een voordeel aan de voetbalverenigingen liet vrijvallen), dus wordt het weer een uitdaging om het komende seizoen ook weer neutraal af te sluiten of een kleine plus over te houden.

Jubileumboek

Het 90-jarig jubileum was een prima aanleiding om de historie van WIA in een boek vast te leggen. Op dit moment zijn er nog veel oud-leden die kunnen verhalen over de rijke historie en met name over de seizoenen in de jaren 70 en 80 die WIA speelde op het eigen sprotcomplex ‘De Windtvangh’. Hans van Dongen, oud speler van WIA en vroeger vaste schrijver van de WIA-weekbrief was bereid om de historie van WIA voor altijd te vereeuwigen. Samen met Luc Muijser interviewde hij oud-leden, spitte hij tientallen jaargangen WIA-weekbrieven door en bestudeerde hij bestuursverslagen van vele jaren. Gelukkig bleken nog veel oud-leden veel van WIA bewaard te hebben. Hugo Borst had nog dozen vol weekbrieven en verslagen, Jel Spuijbroek nog fotoboeken vanaf de jaren 50 etc, etc. Het resultaat van 1,5 jaar werk is een werkelijk prachtig jubileumboek waarin niet alleen de chronologische historie van WIA beschreven is maar waarin ook hilarische anekdotes staan, profielen van oud-spelers en teamfotos van bestaande zaalteams. Het jubileumboek ‘WIA, al 90 jaar de leukste voetbalclub van Rotterdam’ (ISBN 978-94-91725-03-6) telt 128 pagina’s en werd tijdens het jubileumfeest gratis weggegeven aan alle aanwezigen. Voor anderen is dit boek voor slechts € 25 te koop via www.wakkerinalles.nl en bij elke boekhandel.

Jubileumfeest

De voorbereidingen voor het 90-jarig jubileumfeest starten reeds in 2016. Een jubileumcommissie bestaande uit Luc Muijser (voorzitter), Henk Scheenjes (secretaris), Theo van Tienhoven (penningmeester), Kishen Shekiel (leden) en Peter Cammans (oud leden) kwam al snel tot de conclusie dat het feest het beste gehouden kon worden op zaterdag 17 juni 2017 bij voetbalvereniging XerxesDZB. De veldvoetbaltak van WIA is eind jaren 80 in deze vereniging opgegaan. Op dit moment zijn er bij XerxesDZB nog veel oud-WIA leden actief. De kantine en velden van XerxesDZB waren daarom een logische keuze.

Besloten werd om overdag een zaalveldvoetbal toernooi voor bestaande WIA-leden te organiseren en aansluitend een wedstrijd walking-footbal voor oud-leden met aansluitend bbq en feestavond. Mede dankzij de geweldige medewerking van XerxesDZB in de persoon van verenigingsmanager Miranda Monster en het prachtige weer werd deze jubileumdag een enorm succes. Dit ondanks het feit dat het erg moeilijk was om met name oud leden te vinden. Gelukkig bleek dat er nog steeds veel oud-leden met heel veel plezier terugkijken op hun WIA-jaren en dat er, zelfs na tientallen jaren, nog veel onderlinge vriendschappen zijn waardoor er in totaal ca 150 mensen zich voor het jubileumfeest aanmelden.

Voor het zaalveldtoernooi schreven 8 van de 32 teams zich in. De eerste prijs ging naar WIA 3. In het aansluitende wedstrijdje voor oud-leden bleek dat de tijd niet stilstaat (…).

Voor de bbq werd het eerste WIA-jubileumboek aangeboden door auteur Hans van Dongen en bedankte voorzitter Luc Muijser de heren Jean Paul Burki, Hans Waning en Alwin Bakker voor het feit dat zij ruim 25 jaar als bestuur WIA door moeilijke jaren geloodst hadden. Zij werden benoemd tot erelid. Na de bbq bleef het tot laat onrustig..                                                                                      vlnr secretaris Henk Scheenjes, oud-penningmeester   Alwin Bakker, voorzitter Luc Muijser, oud voorzitter Jean Paul Burki en oud secretaris Hans Waning.

Rotterdam, augustus 2017
WIA Bestuur:

Luc Muijser (voorzitter)
Henk Scheenjes (secretaris)
Theo van Tienhoven (penningmeester)
Kishen Ramcharan (spelersmakelaar)
Younis Chiadmi (scheidsrechterszaken)
Patrick Verkaik (tenues en nieuwsbrief)